Willa Mackensena przy Małachowskiego 1 we Wrzeszczu
2470 wyświetleń 9 marca 2024 (53 opinie)Budynek zwany Willą Mackensena w ostatnich latach przeszedł gruntowany remont i odzyskał dawny blask. Ma też ciekawą historię, choć nie wszystkie jej szczegóły poznaliśmy.
Więcej na ten temat
Opinie (53) 4 zablokowane
-
2024-03-09 19:40
Opinia wyróżniona
(1)
Dwa lata temu trochę przez przypadek miałem okazję być w holu klatki schodowej. Pojęcie holu klatki schodowej nabiera tam innego znaczenia. To potężna sala z ścianami wyłożonymi dębowymi okładzinami (to było w trakcie remontu) a dopełnieniem są wielkie, toczone, drewniane kolumny. Przepiękne wnętrza.
- 28 0
-
2024-03-10 21:38
W tym budynku miał miejsce zamach na..
Gaulaitera Forstera.
W "drugich" drzwiach, wewnątrz holu, jest (był?) ślad od kuli pistoletu, w kryształowej szybie.
Zamach był nieskuteczny, zamachowiec zginął.
Czy ślad został? Nie wiem, jakich zmian dokonano wewnątrz (ze 3 lata temu był).- 0 0
-
2024-03-09 13:22
Trupia czaszka na czapce Mackensena zainspirowala np. tworcow Gestapo (8)
A zaczelo sie tak huzarsko i niewinnie-ot takie trzymanie za morde nadwislanskich Irokezow czyli Polakow i innych gorszych podludzi aby zdobyc wschodni Lebensraum.Ciekawe, czy pod koniec zycia w 1945 roku cos do durnej paly Mackensena dotarlo.Prusacy zarazili Niemcow genem drapieznosci i militaryzmu.Wywolali dwie wojny w ktorych owych trupich czaszek "naprodukowali" wiele milionow.Utracili te ziemie,ale sprowadzili nam tutaj panowanie kacapow moskiewskich na pol wieku.
- 35 18
-
2024-03-09 14:49
Opinia wyróżniona
(2)
Motyw czaszki był powszechnie używany również w Wojsku Polskim.Kilka przykładów,1 Pułk Huzarów Śmierci -1920,wojna z bolszewikami,Oddział szturmowy Wawelberga - III Powstanie Ślaskie 1921,Góra Stracenia - Lwów 1918,1 Pułk Artylerii Motorowej PSZ na Zachodzie,Żołnierze oddziału "Rafałków" ze zgrupowania III "Konrad" (następnie w zgrupowaniu
Motyw czaszki był powszechnie używany również w Wojsku Polskim.Kilka przykładów,1 Pułk Huzarów Śmierci -1920,wojna z bolszewikami,Oddział szturmowy Wawelberga - III Powstanie Ślaskie 1921,Góra Stracenia - Lwów 1918,1 Pułk Artylerii Motorowej PSZ na Zachodzie,Żołnierze oddziału "Rafałków" ze zgrupowania III "Konrad" (następnie w zgrupowaniu "Krybar") podczas Powstania Warszawskiego 1944.Motyw trupiej główki pojawia się również pierwszy w trakcie Powstania Listopadowego w kilku formacjach.Motyw trópiej główki pojawia się również na okręcie podwodnym ORP "Sokół".Warto wspomnieć również o Zołnierzach poznańskiego Batalionu Smierci którzy nosili trupie główki na czapkach wzoru identycznego jak huzarzy z Gdańska.Czaszka na czapce Mackensena nikogo nie zainspirowała ponieważ ten motyw był bardzo popularny w wielu armiach na świecie.Wysunięcie tezy ,o inspiracji twórców gestapo czaszką z czapki Mackensena jest naiwne i pokazuje głęboką niewiedzę piszącego lub próbę wykreowania taniej sensacji.
- 39 4
-
2024-03-10 10:49
A nawet więcej
Na początku było złe słowo Polaka......
Grzelaka???- 3 2
-
2024-03-09 19:41
no właśnie - polscy husarzy śmierci też
- 2 0
-
2024-03-10 10:46
W punkt. Tak, zniszczyli świat, swój też, bandyci i złodzieje
No i proszę stosunek przychylnych ocen powyższego klarownego komentarza 2:1. Płakać się chce
- 1 3
-
2024-03-09 16:30
Nieprawda.
Trupią Czaszka była dość powszechnie rozpoznawalnym znakiem elitarnych oddziałów, szturmowych.
To stamtąd dopiero został ten emblemat zaadaptowany przez SS.- 12 3
-
2024-03-09 15:57
Freikorps też używali trupiej czaszki
Pod koniec 1918 roku powstała organizacja paramilitarna "wolny korpus" złożona głównie ze zdemobilizowanych żołnierzy z wielkiej wojny. Akurat w tym czasie wybuchały rewolucje komunistyczne.
W Monachium na początku 1919 policja bawarska została wezwana do stłumienia wszelkich demonstracji bolszewickich. Później pojawiła się organizacjaPod koniec 1918 roku powstała organizacja paramilitarna "wolny korpus" złożona głównie ze zdemobilizowanych żołnierzy z wielkiej wojny. Akurat w tym czasie wybuchały rewolucje komunistyczne.
W Monachium na początku 1919 policja bawarska została wezwana do stłumienia wszelkich demonstracji bolszewickich. Później pojawiła się organizacja wspierana już przez państwo.
Wyglądało to tak że komuniści stali z tymi swoimi czerwonymi flagami, niszczyli pomniki, chcieli zepsuć wszystko co należało do bogaczy i innych arystokratów.
Później przyjechały ciężarówki, gdzie na "pace" siedzieli żołnierze w hełmach i z bronią w ręku.
Byli też ochotnicy na koniach (samochody nie były jeszcze tak powszechne).
Niektóre z ciężarówek miały doczepioną flagę wojenną z czarnym krzyżem, orłem po środku i krzyżem żelaznym w rogu.
To były piękne czasy.- 3 4
-
2024-03-09 14:27
(1)
Ile tu uprzedzeń i nienawiści.
- 6 5
-
2024-03-10 10:55
Tak, Niemcy nadal są uprzedzeni do Polaków
Przecież należą do wyższej kultury
- 2 1
Wszystkie opinie
-
2024-03-09 12:06
Niesamowita historia.Oby odrestaurowali ten piękny budynek.
- 12 3
-
2024-03-09 12:45
I znowu w prywatne ręce :) (3)
Czyje i za ile?!
- 19 25
-
2024-03-09 13:13
A co wtym złego, przynajmniej nie niszczeje i będzie ładnie odnowiony (2)
- 16 6
-
2024-03-09 16:22
Powinni mu sprzedać za przysłowiową złotówkę jeszcze zajezdnię tramwajową przy Pomorskiej i tą willę na Aniołkach (1)
- 4 5
-
2024-03-09 22:13
oba obiekty są prywatne
i niestety właściciele doprowadzają do ich postępującej degradacji
- 4 1
-
2024-03-09 13:11
Gdańsk-Strzyża - Hochstriess (5)
No proszę, a są tacy, którzy uznają, że nazwa Strzyża to jakiś sztuczny, niepotrzebny wymysł nie mający zakotwiczenia w historii tej okolicy i że zawsze to był Wrzeszcz i że to oczywistość. A tu okazuje się, że HochStriess miała się całkiem dobrze. Nazwa odrodziła się i trwa już w wolnej Polsce od prawie 30 lat. Uważam, że to fantastyczne.
- 37 9
-
2024-03-09 15:13
Nikt nie neguje istnienia potoku Strzyża ani tego, ze tereny nad potokiem nazywano w ten sam sposob (1)
Ale nazwa dzielnicy Strzyża, przez którą potok Strzyża nie przepływa, jest bez sensu :) nie znam człowieka w moim wieku (45+), który by uzywal tej nawy na serio. Dla wszystkich moich rówieśników i starszych to jest po prostu Wrzeszcz.
- 13 7
-
2024-03-09 15:25
Ja znam. Strzyża popularna.
Ja znam. Strzyża robi się popularna. A że dzielnica powinna opierać się o potok Strzyża od strony ulicy Żołnierzy Wyklętych to akurat prawda. Znam natomiast takich, którzy przez swoją ignorancję negowali historyczną nazwę miejsca sugerując, że jest z kosmosu i zupełnie oderwania od realiów..
- 5 7
-
2024-03-09 15:35
(1)
obecna Strzyża i Hochstriess to odrębne topograficznie miejsca
- 5 3
-
2024-03-09 18:20
nie do końca
Nie do końca. Brakuje oczywiście dokładnie tych okolic, o których pisze autor w artykule. To jest niedopatrzenie administracyjne, ale nawet teren byłego lotniska na Zaspie był określany polami manewrowymi na Strzyży.
- 2 3
-
2024-03-10 20:33
Mój kierownik, który mieszkał nad Strzyżą całe życie
mówił, że łowili tam piękne pstrągi zaraz po wojnie...
- 1 0
-
2024-03-09 13:22
Trupia czaszka na czapce Mackensena zainspirowala np. tworcow Gestapo (8)
A zaczelo sie tak huzarsko i niewinnie-ot takie trzymanie za morde nadwislanskich Irokezow czyli Polakow i innych gorszych podludzi aby zdobyc wschodni Lebensraum.Ciekawe, czy pod koniec zycia w 1945 roku cos do durnej paly Mackensena dotarlo.Prusacy zarazili Niemcow genem drapieznosci i militaryzmu.Wywolali dwie wojny w ktorych owych trupich czaszek "naprodukowali" wiele milionow.Utracili te ziemie,ale sprowadzili nam tutaj panowanie kacapow moskiewskich na pol wieku.
- 35 18
-
2024-03-09 14:27
(1)
Ile tu uprzedzeń i nienawiści.
- 6 5
-
2024-03-10 10:55
Tak, Niemcy nadal są uprzedzeni do Polaków
Przecież należą do wyższej kultury
- 2 1
-
2024-03-09 14:49
Opinia wyróżniona
(2)
Motyw czaszki był powszechnie używany również w Wojsku Polskim.Kilka przykładów,1 Pułk Huzarów Śmierci -1920,wojna z bolszewikami,Oddział szturmowy Wawelberga - III Powstanie Ślaskie 1921,Góra Stracenia - Lwów 1918,1 Pułk Artylerii Motorowej PSZ na Zachodzie,Żołnierze oddziału "Rafałków" ze zgrupowania III "Konrad" (następnie w zgrupowaniu "Krybar") podczas Powstania Warszawskiego 1944.Motyw trupiej główki pojawia się również pierwszy w trakcie Powstania Listopadowego w kilku formacjach.Motyw trópiej główki pojawia się również na okręcie podwodnym ORP "Sokół".Warto wspomnieć również o Zołnierzach poznańskiego Batalionu Smierci którzy nosili trupie główki na czapkach wzoru identycznego jak huzarzy z Gdańska.Czaszka na czapce Mackensena nikogo nie zainspirowała ponieważ ten motyw był bardzo popularny w wielu armiach na świecie.Wysunięcie tezy ,o inspiracji twórców gestapo czaszką z czapki Mackensena jest naiwne i pokazuje głęboką niewiedzę piszącego lub próbę wykreowania taniej sensacji.
- 39 4
-
2024-03-09 19:41
no właśnie - polscy husarzy śmierci też
- 2 0
-
2024-03-10 10:49
A nawet więcej
Na początku było złe słowo Polaka......
Grzelaka???- 3 2
-
2024-03-09 15:57
Freikorps też używali trupiej czaszki
Pod koniec 1918 roku powstała organizacja paramilitarna "wolny korpus" złożona głównie ze zdemobilizowanych żołnierzy z wielkiej wojny. Akurat w tym czasie wybuchały rewolucje komunistyczne.
W Monachium na początku 1919 policja bawarska została wezwana do stłumienia wszelkich demonstracji bolszewickich. Później pojawiła się organizacja wspierana już przez państwo.
Wyglądało to tak że komuniści stali z tymi swoimi czerwonymi flagami, niszczyli pomniki, chcieli zepsuć wszystko co należało do bogaczy i innych arystokratów.
Później przyjechały ciężarówki, gdzie na "pace" siedzieli żołnierze w hełmach i z bronią w ręku.
Byli też ochotnicy na koniach (samochody nie były jeszcze tak powszechne).
Niektóre z ciężarówek miały doczepioną flagę wojenną z czarnym krzyżem, orłem po środku i krzyżem żelaznym w rogu.
To były piękne czasy.- 3 4
-
2024-03-09 16:30
Nieprawda.
Trupią Czaszka była dość powszechnie rozpoznawalnym znakiem elitarnych oddziałów, szturmowych.
To stamtąd dopiero został ten emblemat zaadaptowany przez SS.- 12 3
-
2024-03-10 10:46
W punkt. Tak, zniszczyli świat, swój też, bandyci i złodzieje
No i proszę stosunek przychylnych ocen powyższego klarownego komentarza 2:1. Płakać się chce
- 1 3
-
2024-03-09 14:00
Dziadek
Dziadek był tam stałym bywalcem przed wojną kiedy wrócił z wojny w Mandżurii
Alkohol lał się strumieniami czasami balowali 3 dni i 3 noce
Wszystko się skończyło w 1945 dziadek musiał uciekać do Berlina a potem dalej- 6 16
-
2024-03-09 14:24
(5)
Mieszkałam w tym budynku przez 30 lat
- 7 4
-
2024-03-09 14:29
Mieszkałam w tym budynku przez 30 lat do 2013 roku
- 3 0
-
2024-03-09 16:44
Potwierdzam
- 3 0
-
2024-03-09 17:43
O, napisz coś więcej.
A autorowi bardzo dziękuję za tę serię, czytam kolejne odcinki z ciekawością.- 8 1
-
2024-03-09 18:46
Ale w tym bydynku mógłby straszyć duch zmarłego
- 2 0
-
2024-03-09 23:59
W tym budynku mògłby straszyć duch zmarłego
- 0 0
-
2024-03-09 14:48
dajcie na luzztymi historyjkami z 39' to obrzydliwe, moralnie nieczlowiecze - jakis niemiecki pajac z trupia czaszka- co to ma (3)
Trojmiasto ogarniejcie ten dzial historyczny - bo Gdanska ma eony w Polsce i te pierdy niemieckie niemaja juz zadnego znaczenia.
- 6 36
-
2024-03-09 15:24
Sam jesteś pajacem bez własnej historii, chowasz się za historiami ludzi, z którymi nie masz nic wspólnego. (1)
- 6 2
-
2024-03-09 21:47
tak mam wspolnego.moj dziadek zabijal ich z zimna krwia za morderstwa ktore popelnili na niewinnych Bogu ducha ludziach
a ja przypominam wszystkim Gdansczanom ten czolg an Grunwaldzkiej/ Zwyciestwa i pomnik na Westerplatte z napisem 'nidgy wiecej wojny' jest wlasnie przed te szwabskie wyczlowieczone indywidua i ryje pelne nienawisci i idee nie majace z oswieconym czlowiekiem jakimmi Polacy jestesmy nawet do porownywania nic wspolnego. Im tej niemieckiej propagandy w tym portalu tym lepiej dla wszystkich.
- 1 9
-
2024-03-09 16:38
Rece opdaja jak sie widzi co 3 dni te zenujace teksty o dobrych niemcach co w Stutchofie chcieli ratowac ludzi.
- 6 10
-
2024-03-09 18:41
Dzięki za ciekawy artykół (3)
Dr Daniluk - jeden z nielicznych regionalistów którego artykuły zawsze czytam. Można mieć inne zdanie na temat ocen wniosków, ale kwerenda zawsze prima sort.
- 17 4
-
2024-03-10 09:26
Ok
Tylko moze troszkę podszkol się w ortografiii
- 2 1
-
2024-03-10 21:51
No nieprawda, bo p. Daniluk zna się na mikrohistorii Gdańska, ale nie na historii ogólnie, w tym I wojny św. (1)
Otóż co do Mackensena, jego jakieś tam sukcesy "na terenie Królestwa Polskiego" były drugorzędne. Po pierwsze, jako dowódca XVIII korpusu walczył pod Gąbinem, zresztą dostał tam baty, poniekąd przez słabego generała Prittwitza, swego przełożonego, co źle dowodził ogółem sił w Prusach Wsch.. Zresztą ten Gąbin to wbrew wyobrażeniom wielu Polaków nie Gąbin z woj. łódzkiego, ale miejscowość Gumbinnen w Prusach Wsch! Po drugie, zaraz po tej bitwie Mackensen uczestniczył, nadal na czele XVII korpusu, w zwycięskiej bitwie pod Tannenbergiem ! Działając na niemieckim lewym skrzydle przeciw prawemu skrzydłu ugrupowania Samsonowa. Po trzecie, Mackensen dowodził w niemiecko-austriackiej ofensywie w 1915 w Galicji (która to Królestwem Polskim na pewno nie była), przełamał front rosyjski pod Gorlicami, a potem odbił Przemyśl (twierdza zdobyta wcześniej przez Rosjan) oraz Lwów! I za to od Kaisera dostał stopień feldmarszałka !!
- 1 0
-
2024-03-10 22:30
I mało tego - jest fotografia w necie, że cesarz Wilhelm ruszył z Berlina do Rzeszowa, aby tam Mackensena
osobiście w II kwartale 2015r. awansować na feldmarszałka! Za dowodzenie przełomowym rozbiciem sił rosyjskich w Galicji, definitywnie odsuwającym możliwość wejścia Rosjan na Słowację i kierowania się na Budapeszt czy Wiedeń. I powiązanym z odzyskaniem Przemyśla i Lwowa.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.