Refektarz obok kościoła św. Mikołaja
6635 wyświetleń 28 sierpnia 2013 (56 opinii)Zobacz postępy prac w refektarzu przy kościele św. Mikołaja w Gdańsku.
Więcej na ten temat
Opinie (56) 4 zablokowane
-
2013-08-28 15:06
No i fajnie (2)
Ciekawe co palił ten braciszek, że mu tak czaszka zzieleniała :)
- 33 16
-
2013-08-28 16:29
To czaszka kobiety a z zieleniała bo musiała być pochowana z ozdobami z miedzi
- 16 0
-
2013-08-28 19:12
napewno nie to
o czym myslisz palaczu zielonego stolca ( chyba ze sie myle)
- 4 6
-
2013-08-28 15:07
(2)
Kocham Gdańsk i historię tego miasta!!!!
- 92 8
-
2013-08-28 15:32
(1)
nudzisz!
- 6 18
-
2013-08-29 09:03
a ty marudzisz
- 7 2
-
2013-08-28 15:12
Hmmmmmmm
"W 2008 r. losy tej piwnicy były przesądzone, ponieważ ówczesny konserwator zabytków z Wielkopolski, któremu ministerstwo kultury powierzyło prowadzenie tej sprawy, wydał decyzję o zasypaniu reliktów"
Może to konserwator z pobliskiej podstawówki był jednak ??? Może sam powinien się zasypać ???- 71 1
-
2013-08-28 15:19
Katakumby (2)
Niechaj wystawią te czaszki i kości na ekspozycjach cobyśmy gorsi nie byli od katakumb w Paryżu :))
- 24 2
-
2013-08-28 16:01
ale ty jestes niedouczony
KATABUMBY
- 1 5
-
2013-08-28 16:08
racja, dość dziwaczna atrakcja
- 2 2
-
2013-08-28 15:21
(13)
czy 13 i 14 wiek to na pewno jest okres romański, pytam bo mam wątpliwości, pewnie się mylę
- 10 7
-
2013-08-28 15:24
(4)
Chodzi o styl w architekturze, który nie ma określonych ram czasowych.
- 10 0
-
2013-08-28 15:27
Ponadto XIII / XIV w.
to pozostałości klasztoru. Piwnice są starsze - XIII w. (tak piszą w artykule).
- 3 0
-
2013-08-28 15:38
(2)
to że chodzi o styl w architekturze to akurat wiem
- 0 0
-
2013-08-28 17:10
ale wlasnie o to chodzi, ze jak Wlosi eksperymentowali z klasyczna architektura to my jeszcze gotyckie budowle wznosilismy (1)
Mamy bogate doswiadczenie w byciu zacofanym ;)
- 9 0
-
2013-08-28 17:28
kościoła NMP nie określałabym wyrazem "zacofanie". to po prostu inna potrzeba tą architekturę kształtowała. a tak na marginesie: nie ma czegoś takiego jak rozwój w sztuce. są tylko dzieła wybitne i cała reszta (no a obecnie upadek, ale to dygresja)
- 3 0
-
2013-08-28 15:28
to jeszcze raz ja - od watpliwości (7)
rozumiem że w Gdańsku w ogóle jest problem z tą terminologia, bo to że do 16 wieku trwa u nas gotyk to znowu nie wiem czy oznacza że można powiedzieć że Gdańsk wówczas tkwi wciąż w średniowieczu. ta terminologia i podział na pięć epok trąci myszką... chyba lepiej napisać "trzynastowieczne" a nie romańskie, bo ja już myślałam że udostępnione zostaną jakieś jedenastowieczne piwnice, o których dotąd nikt nie wiedział!
- 1 5
-
2013-08-28 15:42
Gotyk nie równa się średniowiecze (6)
Nie ma żadnego problemu. Może jedynie niewiedza. W Anglii gotyk trwał znacznie dłużej. Gotyk i styl romański to określenie stylów architektonicznych (ew. w sztuce) a nie okresy dziejów.
- 10 0
-
2013-08-28 15:47
(1)
no nie zupełnie się zgodzę. jednak istnieje podział na sztukę średniowieczną i nowożytną. gotyk wg tych podziałów ściśle związany jest ze średniowieczem. problem polega na tym że określenia te są cholernie nieprecyzyjne i na różnych obszarach występują czasem wręcz przeczące sobie tendencje. określenia typu gotyk, sztuka barokowa etc są uproszczeniami, które niewiele tłumaczą
- 2 1
-
2013-08-28 15:53
problem polega na tym, że lubujemy się w czystych rozwiązaniach, a dzieła niezwykle interesujące czy wręcz wybitne, dziwaczne bo łaczące w sobie cechy różnych epok i często niemieszczące się w tych ramach bywają lekceważone. bo trudne do zaklasyfikowania... sztuka na tym nie polega, nie na klasyfikowaniu wg klucza pięcioepokowego
- 3 0
-
2013-08-28 16:01
wystarczy porównać np kościół św Trójcy z kościołami Ile de France i na pierwszy rzut oka widać że ten gotyk to nie gotyk
- 2 0
-
2013-08-28 16:25
(2)
tzn że jeśli wybuduję sobie jutro przesklepioną kolebkowo piwnicę to będzie romańska?
- 2 0
-
2013-08-28 17:12
i wrocisz do sredniowiecza! (1)
- 4 0
-
2013-08-28 17:15
jea!
- 1 0
-
2013-08-28 15:24
Żyli w zgodzie z naturą bez spalin etc, a mieli połowe mniej życia niż my. (3)
Mamy szczęście Polacy, ze żyjemy w 21 wieku z postępującą do przodu medycyną.
- 26 2
-
2013-08-28 15:36
Niemądrze podana długość życia (1)
Średnia wieku może i wynosiła 39 lat, ale ci którzy dożywali tego wieku żyli znacznie dłużej. Średnią zaniżała gigantyczna śmiertelność dzieci. Dziś wcale nie żyjemy dłużej.
- 13 6
-
2013-08-28 15:48
Mylisz się.
Wyliczając średnią z tamtych okresów bierzemy pod uwagę tylko dzieci, które przeżyły pierwszy rok życia. Inaczej średnia wynosiłaby 17 lat.
W wieku 50 lat uchodziłeś już za sędziwego starca.- 8 1
-
2013-08-29 10:37
Żyli w mieście
więc z higieną to życie niewiele miało wspólnego...
- 1 0
-
2013-08-28 15:38
Pani Dr Aleksandro Pudło (11)
"Średniowieczni gdańszczanie charakteryzowali się też dobrym zdrowiem i sporą odpornością na stres na tle innych populacji - opowiada Aleksandra Pudło."
Proszę o komentarz skąd taka pewność, że cieszyli się "sporą odpornością na stres na tle innych populacji"
Interesuje mnie to ponieważ nie wiem, jak na podstawie odkrycia średniowiecznego cmentarzyska można taką tezę głosić?- 49 3
-
2013-08-28 16:31
Mieli w całości zachowane paznokcie (1)
Jak wiadomo zestresowanie ludzie je obgryzają.
- 26 1
-
2013-08-29 21:07
szczegolnie u nog -:)
- 0 1
-
2013-08-28 17:23
Już wyjaśniam (6)
Po 1 - zacytowane zdanie jest ogromnym skrótem całej mojej wypowiedzi, które w rzeczy samej nie oddaje istoty sprawy,
po 2 - w opracowaniach antropologicznych analizuje się tzw. "markery stresu" - są to nieodwracalne zmiany na kościach, które powstają w wyniku działania niekorzystnych warunków życia, nieodpowiedniej diety, lub/i chorób, także w tym przypadku nie chodzi o "odporność na stres" w rozumieniu potocznym, i na pewno takiego zwrotu nie użyłam
po 3 - "markery stresu" obserwujemy na materiale szkieletowym i wyróżniamy ich kilka rodzajów,
po 4 - pewność tezy daje porównanie otrzymanych wyników z innymi wynikami badanych populacji,
po 5 - taką tezę można głosić na podstawie badań antropologicznych materiału kostnego, a nie "na podstawie odkrycia średniowiecznego cmentarzyska" ;)
Pozdrawiam- 36 2
-
2013-08-28 17:44
ciekawe! dziękuję za odpowiedź, choć to nie ja zadałam pytanie
- 11 1
-
2013-08-29 10:43
Też dziękuję za odpowiedź.
- 5 0
-
2013-08-29 10:53
czy nie posiadamy co najmniej 3 innych słów polskich zastępujących słowo marker? (3)
Jak można mierzyć poziom "stresu" populacji która umierała w wieku około 40 lat i nigdy nie dożywała do narodzin własnych wnuków?
Czy to ma jakiekolwiek odniesienie do współczesnej długości i jakości życia czy choćby zapisów kronik które pozwalają na obligatoryjne ustanowienie "markerów".?
Czy można mierzyć poziom "stresu" populacji która nie zdawała sobie sprawy z toksycznego działania wielu substancji a nawet pokarmów nie wspominając o używkach i samodzielnie narażając się na ich działanie "urozmaicała" głównie tkanki twarde?
To pytania retoryczne i to tylko podstawowe bez zagłębiania się w temat.
Jestem przeciwnikiem finansowania badań które są bezcelowe i mają udowodnić tylko i wyłącznie że powinny być nadal prowadzone.
Aż boję się pomyśleć na jakich markerach opierają swe badania tzw naukowcy badający zagrożenia ze strony spalarni odpadów czy hałdy?- 0 3
-
2013-08-29 12:20
Słowo marker ma tu inne znaczenie i jest terminem naukowym, medycznym. (1)
Oznacza się np. markery nowotworowe, ale pisaków czy mazaków nowotworowych już nie.
- 3 0
-
2013-08-29 14:44
Co nie zmienia faktu, że po polsku to słowo ma odpowiednik,
i ten odpowiednik to "znacznik".
- 0 1
-
2013-08-29 13:09
Wyjaśnij, proszę
na jakiej podstawie twierdzisz, że badania są bezcelowe, zwłaszcza, że nie zadałeś sobie trudu, aby zgłębić temat? Czyżbyś był wyznawcą staropolskiej zasady "choć się nie znam - i tak mówię nie"
i jeszcze jedno - nie ma co się martwić wnukami dawnych populacji, one sobie z tym tematem poradziły doskonale, lepiej martw się własnymi wnukami i tym, co im sam przekażesz :)- 3 0
-
2013-08-28 18:11
W kościach nie znaleziono śladów "Nervosolu"
- 8 1
-
2013-08-28 18:28
korzystając z okazji, jeśli można zadać pytanie: czy szczątki ludzkie też będą eksponowane? to chyba dość przykry byłby pomysł na ekspozycję...
- 1 8
-
2013-08-28 15:41
Pytanie (1)
Czy Romowie i romańskie to to samo ?
- 9 19
-
2013-08-29 09:04
nie, to nie to samo
- 3 1
-
2013-08-28 16:49
Super!!! (1)
Mam nadzieję, że będzie to coś podobnego jak piwnice pod rynkiem i Sukiennicami w Krakowie.
- 18 1
-
2013-08-28 17:16
superaśnie
gites!lub giciowo, jak kto woli!
- 2 0
-
2013-08-28 18:11
Nareszcie (1)
Mam nadzieję, ze ziści się ...
- 11 0
-
2013-08-28 18:23
też jestem przewodnikiem i cóż, na pewno nie będę marnować czasu na takie ciemnice. żadna atrakcja. romańska architektura... interesujące dla fascynatów, ale żaden szał. niech lepiej zabiorą się za dworek na Traugutta
- 1 10
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.