Nietypowe Budowle Trójmiasta: węzeł wodny (śluza i most zwodzony) w Przegalinie
9249 wyświetleń 12 grudnia 2020 (90 opinii)W związku z wybudowaniem Wisły Przekop w 1895 roku w Przegalinie powstały dwie śluzy - jedna mała dla tratew oraz druga duża dla żeglugi. W latach 1975-1982 w miejscu śluzy dla tratew wybudowano nową śluzę żeglugową i nazwana ją Śluzą Południową. Komora śluzy ma 188,37 m długości i 11,91 m szerokości. Wykonywane jest tu około 2200 śluzowań rocznie. Starą śluzę żeglugową, zwaną później Północną, w 1992 roku zamknięto i wpisano do rejestru zabytków. W 2012 roku w Przegalinie oddano do użytkowania nowy most zwodzony nad śluzą. Czas jego zwodzenia wynosi 2 minuty, a otwierany jest dla jednostek, których maszty są wyższe niż 8 metrów.
Więcej na ten temat
Opinie (90) 8 zablokowanych
-
2020-12-12 15:51
Sonda (25)
Brakuje odpowiedzi :
Czy kiedykolwiek będziesz przepływał przez jedną z najdroższych śluz w Polsce(na świecie?), na Mierzei Wiślanej ,stworzonej w głowach naszego" kochanego,, rządu PIS ?
Odp.C obstawiam.
Nie nigdy !
Ale wielka kasa będzie wydana .
Porażka .- 58 76
-
2021-01-18 12:36
śluza na mierzei wiślanej
będę przepływał, już zamówiłem jacht o zanurzeniu 4,99 m i 3 maszty teleskopowe 30 metrowe samoskładalne, napęd ekologiczny na wiosła, na wiosnę 20.. roku ogłaszam nabór na wioślarzy
- 0 0
-
2021-01-17 18:08
A ja na pewno będę.
- 0 0
-
2020-12-15 06:21
Port morsk Elblag???
Paranoja Pi...owcow !!! Glebokosc na Zalewie Wislanym -ok 2 m (tylko na torze wodnym)..Po sztormie wszystko zamulonee !!beda plywaly tylko lotniskowce Macierewicza i satrapy z Zoliboza !!!
- 3 3
-
2020-12-12 16:37
(6)
nie ciemniaku, prawdopodobnie nie będzie przepływam ponieważ ma inne zadanie niż ruch turystyczny
- 4 24
-
2020-12-14 17:33
ma za zadanie otwierać oczy niedowiarkom ;-)
- 2 0
-
2020-12-12 16:52
Będą pływały okrety podwodne? (2)
- 18 7
-
2020-12-14 12:43
Będą pływały okręty podwodne?
Nie, podwodne lotniskowce ze stoczni w Radomiu!!! Dzieło życia maciorowicza.
- 2 1
-
2020-12-13 11:39
Będą
Obydwa, które jeszcze mamy
- 3 4
-
2020-12-12 19:15
Będzie super pływanko :)
- 7 0
-
2020-12-12 16:40
ma za zadanie rzucenie Rosji na kolana
matoł ale nie ciemniak- 21 6
-
2020-12-12 17:04
Tak, nie mogę się doczekać (6)
bo obecnie nie ma możliwości praktycznie dużym jachtem wejść na Zalew Wiślany. Szkarpawa jest bardzo problematyczna. Zatem nie mogę się doczekać, aż przekop zostanie zakończony.
- 23 13
-
2020-12-12 20:39
Dużym jachtem na Zalew? (2)
Jeżeli Szkarpawa jest "problematyczna" to czego szukasz na Zalewie?
Mapa batymetryczna - coś Ci to mówi czy piszesz żeby pisać?- 14 9
-
2020-12-13 01:20
Po co ta zjadliwość (1)
Nie chodzi o głębokości, bo te są jakie są i poza torem wodnym wiadomo, że większych nie będzie. Szkarpawa jest problematyczna dla jachtu, bo ma parę przeszkód, wejście przez ujście, śluzy, mosty, linie energetyczne. Tutaj zyskamy wygodnie wejście prosto z morza, bez płycizn, z wygodną śluzą. Mniejsze jachty swobodnie pożeglują po zalewie, te większe (balastowe) będą mogły sobie też przejść do poszczególnych portów. W planach jest rozbudowa wielu z nich i pogłębienie podejść do nich, więc nie wiem gdzie problem. Na większości zalewu jest ponad 2 m głębokości a to dla 99 % jachtów morskich wystarczy.
- 13 4
-
2020-12-14 17:21
glębokość tranzytowa Szkarpawy 2,5m a Wisły Królewieckiej to 1,6
Nefryt, Carter, Nike przeszły by- 0 1
-
2020-12-12 21:21
Masz jacht podwodny czy latający?
- 4 10
-
2020-12-12 17:17
to se pomniejsz jacht (1)
albo woź tirem
- 9 21
-
2020-12-12 17:33
to se kompleks powiększ
albo zmień płeć
- 12 7
-
2020-12-13 09:24
ja tez sie wybieram na zalew przez przekop. o polowe szybciej i 100 razy wygodniej niz Szkarpawą
- 6 2
-
2020-12-12 16:12
Czy jak by był artykuł o piekarni to też byłby komentarz dotyczący PiS? (4)
Nie wiem czy czasem najdroższą inwestycją, która nie opuściła kart papieru nie było budowanie za czasów PO elektrownii atomowej pod kierownictwem Aleksandra Grada. Poszła na to naprawdę gruba kasa - "wagony pieniędzy".
Przyjmując taką miarę, można powiedzieć że wygenerowano najdroższe w historii świata strony papieru o użyteczności niższej jak toaletowy.
Czy jak by był artykuł o piekarni to też byłby komentarz dotyczący PiS?- 27 23
-
2020-12-12 16:49
PiS przekopuje Mierzeję Wislaną. (2)
To fakt. A Rosja Putina ma ubaw.
- 22 11
-
2020-12-12 19:13
Putin ma raka, a nie ubaw.
A przekop chcemy od 70 lat- 15 11
-
2020-12-12 17:29
A co to ma wspólnego ze śluzami w Gdańsku?
- 16 4
-
2020-12-12 17:48
Na telewizje idzie 2 mld co rok. na ostroleke 2 mld w błoto. Na nikomu nie potrzebny przekop 3 mld. Można tak bez konca.
- 17 12
-
2020-12-12 18:41
brak slow
brak slow na taka opinie
- 3 0
-
2020-12-12 16:09
To będzie Narodowy Rów braci Kaczyńskich
Warty każdej ceny
przepłynięcie nim będzie zaszczytem- 30 21
-
2020-12-12 15:01
(11)
Fajne te weekendowe, historyczne artykuły.W sam raz na mroźny wieczór,z dala od polityki.Szkoda że mamy tyle rzek a niestety większość dla żeglugi czy transportu towarów się nie nadaje...A to najtańszy sposób przewożenia towarów...lata zaniedbań.W Niemczech, Holandii setki barek,śluz....u nas się nie da,nie opłaca się.Szkoda.
- 78 13
-
2020-12-14 20:46
Żegluga śródlądowa . (3)
Wisła ostała się jako naturalny szlak wodny ,przypadkiem. Teraz nad Renem rząd niemiecki wykupuje tereny nadrzeczne aby przywrócić je przyrodzie i wrócić do łęgów zalewowych .
W Europie Zach tworzono szlaki żeglugowe od XVIII w . Gdyby teraz miano je budować prawdopodobnie by zaniechano . To trzeba dokładnie przeanalizować czy teraz jest sens użeglownić Wisłę czy Odrę , jakie to koszty ,na pewno duże . Cieszymy się ,że rozbudowano porty kontenerowe w Gdyni i Gdańsku . A ile ciągników przejeżdża teraz przez Trójmiasto i jak je zatruwa . W pierwszej kolejności należy dążyć do transportu ekologicznego i tu już czasu zostało mało . Przekop w Skowronkach , teraz jest mały sens tej inwestycji ale za lat 50 ?
Żeglarze będą zadowoleni ale Bałtyk jest zimny ,niespokojny i lato krótkie ,a jachty zwykle stoją w porcie , dla przyszłych pokoleń - ale ta inwestycja akurat winna być poddana pod ocenę społeczeństwa . To tyle co mam do powiedzenia , pozdrawiam Janusz Czerucki , kpt.ż.w .
oraz doradca jednego z rządów d/s rozwoju żeglugi.- 2 0
-
2020-12-15 12:56
(1)
Panie Czerucki, pływałeś Pan na konserwach, więc w ogóle nie rozumiesz Pan drugiego końca spektrum!
Kaczy Rów uzasadniano żeglugą konserwową właśnie, a nie jachtową, a w rzeczywistości jak Pan dobrze wie, znaczenie Rowu i Elbląga dla przeładunków będzie marginalne, przyzerowe, a było by większe tylko, gdyby znów ruszył kabotaż z Kaliningradu i Bałtijska. Może w XXII wieku, jak Rosja zejdzie z drzewa, odrzuci ogon i wystąpi o akces do NATO i UE ;-)
Natomiast znaczenie Kaczego Rowu dla jachtingu jest nie do przecenienia i właśnie wynika to z tego, że Bałtyk jest wredny, płytki, rzygliwy i zimny. Niemiecki, szwedzki, duński meryt, typowy żeglarz bałtycki, płynąc wkoło Bałtyku, uprawia meteoturystykę. Musi mieć port schronienia w odległości odsłoniętego dziennego przejścia z portu do portu i niechętnie płynie w nocy. Także dlatego, że boi się kapitanów konserwowych, takich jak Pan.
Wie Pan dobrze jak jest (nie)widoczny jacht w nocy, ani nie widać jego lamp, ani nie widać go na radarze, widać go tylko na ice'u, jak ma transponder (i prąd).
Gdy zła pogoda, meryt chce wejść w osłoniętą wodę, siedzieć w porcie, żłopać piwsko, zwiedzać bez ryzyka, skacząc za osłoną między portami odległymi o dwie-trzy mile. Robią to na Alandach, robią to w Zalewie Kurońskiej, ale nie robią tego w Zalewie Wiślannej, bo jak już mają ruską wizę to jak by weszli do Fromborka to by potrzebowali drugą wizę, na drugie wejście na ruski Zalew. Dla nich odwiedzenie Królewca jest wyżej notowanym celem niż Frombork, Tolkmicko, Krynica, Elbing ( rotfl! ) więc idą prosto do Gdańska, lub z jego pominięciem do Helu i Ustki.
Kaczy Rów zmieni tę sytuację dia-metr-alnie. meryt se zwiedzi Kłajpedę, Nidę itd, wyczeka pogody i bladym świtem wypłynie do Bałtijska obejrzeć gnijące atomnyje łodki, potem kanałem do Królewca na grób Kanta. A potem zamiast czekać na pogodę u Ruska, pójdzie za osłoną Mierzei do Fromborka itd. Nie będzie w ruscej pułapce, bo wyjdzie Rowem na Zatokę!- 0 0
-
2020-12-15 13:03
Wcięło znaczek euro ze słowa Emeryt. cóź, nikt nie obiecywał że trojmiasto działa wysiwyg.
No i wcięło podpis. Za długi tekst :-)
Ale nazwiska nie dam.
kapitan żeglugi jak największej, ale jachtowy
(nr 779 i 414, kto chce wiedzieć, wie kto)- 0 0
-
2020-12-15 11:21
No nie mów, że ktoś w PiSie planuje na 50 lat do przodu :). Przekop to wyrzucanie pieniędzy.
- 1 0
-
2020-12-12 18:29
(1)
A co z żyjątkami, roślinkami, które na pewno by umarły, gdyby tam pływały statki. Tak mówią w TVN i der Onet....
- 7 9
-
2020-12-14 17:15
nie to mówią, żabciu
rzeki zatruł ciężki przemysł i to że sr*my do rzeki (nieoczyszczalnie ścieków)
a nie barki- 1 0
-
2020-12-12 15:57
Barkami mało co można przewieźć. (2)
Kolej i tiry to nowoczesny środek transportu. Ty żyjesz w XIX wieku
- 7 24
-
2020-12-12 16:39
Wyjedź gdzieś poza naszą pipidówę (1)
A dopiero potem komentuj. Barki towarowe funkcjonują w niemal wszystkich krajach rozwiniętych.
- 19 5
-
2020-12-14 17:10
nierozwiniętych też
Widzieliście obrazy Canaletta. Wiele z nich pokazuje żywy ruch na Wiśle, jak dziś u nas na obwodnicy. Cóż, Belotto nie pokazuje wypadków, a musiało ich być dużo. Z samego Potopu Szwedzkiego i grabieży kraju przez okupujących Szwedów zachowało się sporo wraków właśnie z dna Wisły.
Nie tylko Wafka zrobiła karierę jako hub transportowy, ale nawet stolica to był pikuś przy Gdańsku, który był od Wawy większy, bogatszy, nowocześniejszy.
Mało jest statystyk co do gęstości tego ruchu, ale zachowaly się księgi z komory celnej w... Helsingoer w Danii, na wyjściu z Bałtyku. W XVIIw od 50-80% (w zależności od roku i sezonu, ale prawie zawsze powyżej 1/2) statków wchodzących i wychodzących z Bałtyku szło do i z Gdańska. A trzeba było kilku barek rzecznych, by napełnić morski statek.
Wisła karmiła więc nie tylko Gdańsk i koronę polską, karmiła też koronę duńską. Cały eksport masowy zbóż i drewna w czasie Wielkich Odkryć Geograficznych statki kolonizatorów z północnej Europy były robione z drewna często z Polski, a ludność zajęta podbojami żarła chleb który wyrósł w polskich folwarkach.
Dziś na skrzyżowaniu rzek (Ren i Men) w Mainz nie ma kwadransa by nie przechodziła barka. A paliwa w Niemczech są tańsze blisko rzek niż dalej od rzeki ;-)
Ale u nas Wisła zdziczała, a budowlańcy zamykają se śluzę Inowrocław na parę lat i to z nienacka. Bug, którym spławiono lasy Wołynia, zdziczał do reszty, często da się przejść w bród, a barką duuużo łatwiej przejść z Brześcia do Odessy (bo Białorusini i Ukraińcy zadbali o Muchawiec) niż do Gdańska. Odra widzi pięciokrotnie więcej barek niemieckich niż polskich, choć dla nich to też granica cywilizacji.
A kiedyś niemieckim bluzgiem było Wasserpole, bo polscy flisacy byli u nich częstszymi gośćmi niż odwrotnie, tak jak dziś tirowcy. To se nevrati. Spieprzylismy, także w tym aspekcie nie wyszła nam Niepodległość.
Wiecie,że Bratysława to większy port niż Gdańsk? Rzeczny....- 1 0
-
2020-12-12 17:46
Fajnie, ze doceniasz doktorze potęgę niemieckiej myśli technicznej.
- 3 2
-
2020-12-12 15:26
Jaki mroźny,
- 7 5
-
2020-12-13 21:18
Nie znoszę powtarzania jakichś legend, które być może, kiedyś były prawdą... (1)
Szlak wodny z Morza Czarnego do Bałtyku...Pokażcie mi chociaż jedną osobę, która go przepłynęła! Jest to szlak teoretyczny, wykreślony na mapie, gdzie łączy się zlewnia Dunaju z Wisłą. I tyle...
- 2 0
-
2020-12-14 17:38
khem khem
ja mogę być?
a wiesz ty, że po Szczecicie chodzą do dziś (choć to już rzęchy) holowniki zrobione w stoczni w Pińsku (Пинск) ? jak myślisz, którędy przyszły?- 0 0
-
2020-12-14 15:11
Polecam zwiedzanie.
Super sprawa. Polecam wszystkim wyprawę z Iławy do Gdańska. Co roku przepływamy z rodzinką z Jeziora Jeziorak w Iławie do Gdańska jachtem motorowym. Super spędzony czas, podziwianie przyrody, przejścia przez Pochylnie i Śluzy coś co każdy powinien zrobić. Pływanie po kanałach, Elbląg, Wisła, Zalew wiślany, co noc w innym porcie kończąc w centrum Gdańska i powrót do Iławy. Wszystko można opłynąć w tydzień ale polecam dwa tygodnie. Wcześniej robiliśmy trasę z dziećmi w ciągu tygodnia głównie z przyczyn
finansowych. Czarter jachtu motorowego około 3,5tys. Na tydzień. Teraz mam już swoj i robimy trasę co rok i to spokojniej. W tym roku namówiliśmy znajomych i oni w 4 dorosłych plus dwójka dzieci na jachcie 6 osobowym i my na naszym. Świetny wypad i znajomi zakochali sie od razu. W przyszłym roku plan jest wypłynąć większa grupa juz na 3 lub nawet 4 jachty.
Podsumowując wakacje na wodzie zakładając ze dzielicie jacht w dwie pary za 2 tys Max za parę plus kasa na wyżywienie. Polecam. Zwiedzanie pięknych zakątków Polski zamiast wypadu za granicę coś niezapomnianego i fantastycznego.
Do zobaczenia na wodzie.- 3 0
-
2020-12-14 12:13
Gdy tak patrzę na różne inwestycje to widzę, że najpierw po komunie wszystko zamieniano w gruzy a potem pracowicie za grubą kasę się to odbudowuje i udaje, że oto wpadliśmy na wspaniały pomysł by Wisłą pływały statki. Tymczasem ani barki , ani wycieczkowce z Warszawy już nie popłyną. Nawet gdyby Wisła zamarzła by sie okazało, że trzeba lód rozbijać młotkami bo lodołamacz nie działa
- 1 0
-
2020-12-14 11:10
Jakby natura chciała, żeby była śluza w Przegalinie, to by ją sama wybudowała...
- 2 1
-
2020-12-14 10:37
Pleniewo
Warto dodać, że dalej na Martwej Wiśle do lat 60-tych działała tzw. Śluza Pleniewo w Górkach Zachodnich. Nad nią była kładka dla pieszych, która poruszała się po szynach, napędzana korbą przez pracownika. Była to spora atrakcja. Korzystali z niej też motocykliści, wciągając swoje pojazdy po deskach ułożonych na schodach. Po tej śluzie zostało niewiele śladów.
- 3 0
-
2020-12-12 16:12
"W 1894 r. w Przegalinie powstały zatem dwie śluzy." (4)
I kolejna budowla wybudowana za czasów cesarza niemieckiego i Króla Prus Wilhelma II, gdy tu było Cesarstwo Niemieckie.
A mówią, że za czasów pruskiego zaboru te ziemie strasznie podupadły i niczego tu pruski rząd nie budował.- 29 10
-
2020-12-12 16:37
Bo to prawda że podupadały bo nie było niczego (3)
albowiem wszelka cywilizacja zaczęła się od Księcia Jarosława
- 17 3
-
2020-12-12 17:20
(2)
oraz jego brata bliźniaka, Księcia Lecha.
- 14 2
-
2020-12-14 09:31
Od Rudego za to zaczął się czas rozkradania kraju (1)
- 0 2
-
2020-12-14 09:55
czy KGHM "rozkrada" Chile, bo kupiło Sierra Gorda i czerpie legalne zyski ze swojej inwestycji?
- 0 0
-
2020-12-14 09:16
ten wasz kamerzysta-montarzysta trójmiasto.pl ... to naprawdę jest świetnym fachowcem
- ja oglądam tu te wasze filmy i się na nich ujęć uczę
no chciałbym go / ją? / kiedyś poznać - może jakiś art. o JEGO / jej? / pracy?- 1 0
-
2020-12-14 09:09
pooglądaj nadmorskie miasta w internecie.
i zobacz jak wszyscy z tego żyją. Nawet komuna miała jakieś pływające krypy.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.