Budowa pierwszej autostrady w Iraku
2070 wyświetleń 31 grudnia 2022 (260 opinii)Budowa autostrady nr 1 w Iraku trwała w latach 1981-87. Jeden z odcinków budowali Polacy, a kadra kierownica wywodziła się w dużej mierze z Gdańskiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych.
Więcej na ten temat
Opinie (260) ponad 10 zablokowanych
-
2022-12-31 09:58
Opinia wyróżniona
zarobki i inne okoliczności przyrody.. (19)
140 dinarów x 3,21 = 450 dolarów
Wówczas w PRL pensja to ok 10-20 dolarów
Ludzie -nie mając wówczas możliwości wyjazdu za żelazną kurtynę - pokroić by się dali za taką kasę.
Z minusów:
-pogoda,
-język i miejscowe obyczaje,
-brak alko
-religia.
O tym "szanowaniu Polaków" to takie miejskie legendy są.140 dinarów x 3,21 = 450 dolarów
Wówczas w PRL pensja to ok 10-20 dolarów
Ludzie -nie mając wówczas możliwości wyjazdu za żelazną kurtynę - pokroić by się dali za taką kasę.
Z minusów:
-pogoda,
-język i miejscowe obyczaje,
-brak alko
-religia.
O tym "szanowaniu Polaków" to takie miejskie legendy są. Na Politechnice Gdańskiej (Wydziały Mechaniczny i Technologiczny) w tym czasie studiowało wielu irakijczyków którzy jak tylko mogli dawali nogę do Niemiec.
W Iraku budowało wiele firm z całego świata w tym wyspecjalizowane firmy z np Australii z pracownikami z Malezji-którzy nie pierwszy taki kontrakt wykonywali.
A w filmie czuć PRL - np. wyliczenia ile to sprzęt pali codziennie paliwa - które w owym czasie bylo w Iraku tańsze niż woda do picia, albo wymienianie jakich marek są ciężarówki? kogo to w kontrakcie obchodzi? ale na człowieku z PRL miało to zrobić piorunujące wrażenie "co to Polak potrafi"- 70 11
-
2023-01-01 09:15
Możliwość wymiany 70% z tych 140 dinarow (2)
A więc ok.100, czyli 320 dolarów. Średnia pensja u nas to wtedy 40 dolarów. Takie małe uściślenie
- 2 0
-
2023-01-01 16:35
przebijam... srednia pensja roboltnika ... 25-30 USD max... (1)
- 1 0
-
2023-01-01 21:47
robola
ale robole często zarabiali więcej niż ich kierownicy. To jest fakt.
- 0 0
-
2022-12-31 22:29
(1)
Pogoda? Fakt latem gorąc, ale praca w terenie była podzielona na wiele przerw, nikt od upału nie umarł. Jeżeli byłeś np w Mosulu, to zimy miałeś gorsze niż w PL. Język? Większość Irakijczyków mówiła po angielsku, bo jako były mandat brytyjski uczyli się go już od rodziców. To nasi robotnicy musieli się dużo namachać rączkami. Obyczaje? No cóż,
Pogoda? Fakt latem gorąc, ale praca w terenie była podzielona na wiele przerw, nikt od upału nie umarł. Jeżeli byłeś np w Mosulu, to zimy miałeś gorsze niż w PL. Język? Większość Irakijczyków mówiła po angielsku, bo jako były mandat brytyjski uczyli się go już od rodziców. To nasi robotnicy musieli się dużo namachać rączkami. Obyczaje? No cóż, obecny Dubaj to nie był, ale również nie jakiś Pakistan, czy Bangladesz. Można było się łatwo dostosować, nawet do ichniejszego stylu jazdy samochodem (paliwo rzeczywiście było bardzo tanie, osobowych diesli nie widziałem). Poza tym miejscowi byli bardzo przyjaźnie nastawieni do białych. Do tego toczyła się wtedy wojna miedzy dwoma dyktaturami, więc oprócz policji i wojska na ulicach było też dużo tajniaków, którzy jednym syknięciem oczyszczali atmosferę. Brak alko? Nie bądź śmieszny. Irak to nie Kuwejt, gdzie wtedy wwóz jakiegokolwiek alku był zabroniony. Alkohol można było bez problemu kupić w kantynach, był też w lepszych restauracjach i barach hotelowych. Istniał czarny rynek, gdzie dominowała whisky, ale nasi z 5 litrowych puszek po mleku w proszku NIDO, gumowych wężyków i słoików robili maszynki do pędzenia i upijali się do upadłego. Sprzedawali je Arabom, wraz z instrukcją jak i co z tym robić. Religia? Irak był państwem świeckim, gdzie te sprawy były załatwiane wewnątrz meczetów, czy kościołów, które z resztą też tam były. Jeżeli nie byłeś muzułmaninem, nic nie musiałeś. Także nikogo na wyjazd na dobry kontrakt namawiać wtedy długo nie trzeba było. Dlatego oprócz aspektu finansowego doświadczenie, jakie kadra inżynierska wyniosła z pracy na tamtym rynku, poparta codzienną współpracą z nIemieckimi, czy brytyjskimi inżynierami, wycieczki po Iraku i okolicznych państwach, było nauką na wagę złota. W PL był stan wojenny, a tam można było chodzić na ulicy w koszulce z napisem Solidarność. Oczywiście, jak szedłeś bez zakładowej konfitury moczymordy.
- 12 1
-
2023-01-01 01:02
mielismy w Libii taki przypadek ze Nasi nauczyli sie robic czopki z akoholem do czasu kiedy taki jedny zabil samochodem ludzi nie Nasz a lokals i koniec w bengazi
- 2 1
-
2022-12-31 22:26
alko tam nie brakowało
- 4 0
-
2022-12-31 21:32
Alk był - samogon, robili na potęgę
Irak za Saddama był w programowo świecki. To Bushowie wzniecili tam wojny religijne na ponad milion trupów
- 4 3
-
2022-12-31 19:14
Lepiej niech tutaj zbudują
Chociaż kilometr niezniszczalnej autostrady
- 7 3
-
2022-12-31 19:04
(1)
Alkoholu to akurat nie brakowało
- 12 0
-
2023-01-01 00:57
A jak walil drozdzami robilo sie najlepszy na mandarynkach
- 2 0
-
2022-12-31 18:47
(2)
W tamtych czasach zabil bym za taka robote.
- 7 1
-
2022-12-31 21:36
mój ojciec, też inżynier z doświadczeniem na najważniejszych budowach w kraju, się nie dostał (1)
nie on jeden, zawsze trzeba było umieć się ustawić, nawet na Irak
- 5 1
-
2023-01-02 12:04
musiałeś znać kogo trzeba lub być pociotkiem kogo trzeba
to samo w mediach przy wyjazdach zagranicznych wtedy. To nie był okres, że miałeś ofertę i jechałeś. Władza musiała dać ci najpierw kwity na to.
- 3 0
-
2022-12-31 11:43
Jeszcze jeden minus był. (1)
Brak kobiet. Poza nielicznymi wyjątkami typu małżeństwa pracujące razem.
I weź tu siedź tyle czasu na kontrakcie...- 9 4
-
2023-01-01 00:55
bo kobieta w tym klimacie i religii kosztowala 10000 dinarow i wez tu zadzialaj mam na mysli posag dla feministek.
- 3 1
-
2022-12-31 10:43
Bo n iby zaklamana religia w polsce lepsza? (3)
- 11 19
-
2022-12-31 19:15
Tutaj nikt nie obcina głowy (1)
W imię Boga
- 8 3
-
2022-12-31 21:34
za Saddama też nikt nie obcinał
ISIS to twór CIA, Talibowie to twór Zbigniewa Brzezińskiego, dosłownie.
Zresztą Saddam też był CIA, Saddam nawet kiedyś zatopił amerykański statek i się z tego wyłgał w Ameryce. Ale pod koniec Zimnej Wojny Bush zdradził swojego wiernego przyjaciela.- 6 4
-
2022-12-31 12:18
"Bo n iby zaklamana religia w polsce lepsza?"
Widzę, że nie załapałeś przekazu:
religia z zupełnie innym przekazem.
Nie chwalę ani nie ganię tutaj żadnej - po prostu inna.
BTW:
Polska piszemy z dużej litery. Dziękuje.- 23 2
-
2022-12-31 09:15
Opinia wyróżniona
(4)
Warunki panujące tam na budowach...żar 60 stopni,jajka się gotowało na piasku...W południe przerwa bo taki skwar że ludzie mdleli. Oczywiście,dolary były ale wielu potem zapłaciło za te kontrakty zdrowiem.Jednak za czasów komuny takie wyjazdy były jak trafienie 6 tki w totka. Podobnie mieli marynarze.
- 73 14
-
2023-01-01 09:45
I jeszcze nie mogli czytać moich złotych myśli
Ale mogli już oglądać Smerfa Wazniaka w TV, a to podobnie
- 1 2
-
2022-12-31 21:39
serio, Arab nie wie w jakich porach robić?
Ty robisz z ludzi i**otów.
- 2 0
-
2022-12-31 21:18
No i kłapouchy rozpoczął swoje bajanie !!!
- 8 2
-
2022-12-31 11:06
Ale prawie wszyscy wybudowali
Domy za te pieniądze
- 31 2
-
2022-12-31 09:11
Opinia wyróżniona
(20)
Znajomy pracował na tej budowie. Trochę mi opowiadał o rzeczach, która w naszym siermiężnym prylu były zupełną egzotyką. A konretnie: o precyzyjnym i dalekosiężnym planowaniu. Budowali w sercu pustyni olbrzymi węzeł drogowy połączony zupełnie z niczym. Bo w planach, za np. 15 lat będzie tu szła druga nitka. Zatem od razu węzeł - po co później
Znajomy pracował na tej budowie. Trochę mi opowiadał o rzeczach, która w naszym siermiężnym prylu były zupełną egzotyką. A konretnie: o precyzyjnym i dalekosiężnym planowaniu. Budowali w sercu pustyni olbrzymi węzeł drogowy połączony zupełnie z niczym. Bo w planach, za np. 15 lat będzie tu szła druga nitka. Zatem od razu węzeł - po co później przebudowywać istniejącą drogę?
Nie wspominając o jakości i solidności samych prac, których np. szkopy mogłyby się od nas uczyć. Irakijczycy zresztą bardzo wysoko cenili Polaków. Po obaleniu Saddama i włączeniu się naszych żołnierzy w nie naszą wojną cały ten dorobek został niestety zaprzepaszczony.- 82 20
-
2022-12-31 21:42
Nie wiem jak ty, ale na wiem, że jak budowali Armii Krajowej to wszystko było zaplanowane, łacznie z tramwajem
i terenowo i funkcjonalnie na wiele lat w przód. Plany przestrzenne, obalił w iiirp... miller, co było jego największą zbrodnią, oprócz torturowania Arabów na Mazurach.
- 3 1
-
2022-12-31 11:34
Nieprawda, Polska - jak Budimex - budowała w Iraku i schrony podziemne betonowe (7)
Po czym po 1989 przed Pustynną Burzą polscy oficjele wszystkie dane sprzedali USA w zamian za garść dolarów i obietnice wsparcia w dalszych karierach przez ambasadę USA w Warszawie. Przecież jeszcze się na dodatek w polskich mediach tym przechwalali po 1990. Br(dzisz o wejściu polskich żołnierzy do Iraku, gdy tymczasem to tamto postępowanie u
Po czym po 1989 przed Pustynną Burzą polscy oficjele wszystkie dane sprzedali USA w zamian za garść dolarów i obietnice wsparcia w dalszych karierach przez ambasadę USA w Warszawie. Przecież jeszcze się na dodatek w polskich mediach tym przechwalali po 1990. Br(dzisz o wejściu polskich żołnierzy do Iraku, gdy tymczasem to tamto postępowanie u wpływowych Irakijczyków kilkanaście lat potem przekreśliło szanse na lukratywne kontrakty po 2004r. "Bardzo dobrze wam płaciliśmy, a wy nas zdr adziliście Amerykanom, daliście im wszystko na tacy". Lista obiektów irackich przekazana z Polski była jedną list celów dla lotnictwa USA na początku 1991.
- 19 4
-
2023-01-01 01:08
tak toczno tawariszcz palkownik
- 2 1
-
2022-12-31 19:17
(2)
To się zgadza, aczkolwiek po zakończonej wojnie, Irakijczycy nie powinni mieć nic do gadania odnośnie tych "lukratywnych kontraktów". W końcu oni zostali pokonani, Amerykanie powinni byli dać nam to, co nam się należało. A jeśli akurat byli opozycją przeciwko Saddamowi, to ich przeciwnik został dzięki nam pokonany, a oni doszli do władzy.
- 3 2
-
2022-12-31 21:47
USA do tej pory morduje Irakijczyków, spora część kraju jest okupowana, tak jak Syria, do dziś (1)
do tej wyruchali "na przyjaźni" irackich Kurdów. Mówię o Waszyngtonie.
- 4 2
-
2023-01-01 03:25
usy zrabowaly bezcenne zbiory mezopotamskie muzeum narodowego gromadzone od poczatku xx-w
- 3 1
-
2022-12-31 11:55
(2)
Nie lubiłem Saddama (w końcu to dyktator), ale masz rację. Sprzedaliśmy drażliwe informacje za marna garść srebrników.
- 18 6
-
2022-12-31 21:45
Saddam przez wiele lat był głównym sojusznikiem USA (1)
np. w wojnie z Iranem. Jest wiele zdjęć Busha, jak jeszcze szefował CIA, z Saddamem na wesoło.
A Talibów stworzył w Pakistanie, niejaki Brzeziński. Zbigniew.- 5 3
-
2023-01-03 16:02
Dokladnie. Brzezinski stworzyl taibow z gliny.
- 1 1
-
2022-12-31 09:45
Jo jo szkopy się mogły od nas uczyc (10)
Autostradę zaprojektowali Niemcy. A my tam pojechaliśmy jako wyrobnicy. Lepiej lecz swoje kompleksy narodowe sukcesami życiowymi a nie komentarzami w sieci.
Chciałbym coś zobaczyć kiedyś zaprojektowane przez Polaków a zbudowane przez niemcow- 36 13
-
2022-12-31 21:11
Eeeee, ty tak serio? Szanowni czytający nie powinni tego brać do siebie
- 0 0
-
2022-12-31 19:15
(1)
myśmy Niemcom nawet Enigmę rozgryźli, więc kto jest de best?
- 8 4
-
2022-12-31 22:56
Rozgryźliśmy, to Niemcy zmienili układ wałków i dopiero po 10 latach Turning się z tym uporał, więc nie dodawał bym sobie.
- 6 3
-
2022-12-31 11:53
"Chciałbym coś zobaczyć kiedyś zaprojektowane przez Polaków a zbudowane przez niemcow" (4)
Nie ma sprawy - lampa naftowa i pierwsza na świecie rafineria ropy naftowej. Jest tego znacznie więcej...ale kogo tam obchodzą sukcesy jakiejś tam Polski, kiedy wchodzi się w tyłek wielkich Niemiec...
- 21 8
-
2023-01-01 17:10
Wynalazki.
I nasza myśl techniczna zakończyła się na tym kopciuchu.
- 1 2
-
2022-12-31 22:59
Dodaj jeszcze do tego spinacz biurowy i to pomału zbliżamy się do końca przełomowych wynalazków tego narodu. (2)
- 10 5
-
2023-01-02 12:22
nie znasz nawet historii (1)
pytanie czy wynika to z lenistwa czy po prostu z głupoty ?
W skrócie
1. Monokryształy metali, metoda Czochralskiego (w 1918 roku Jan Czochralski był szefem laboratorium metalurgicznego koncernu AEG w Berlinie)
2. Radiomikroskop - też Jan Czochralski (na jego podstawie powstał mikroskop skaningowy jeśli wiesz co to jest w copytanie czy wynika to z lenistwa czy po prostu z głupoty ?
W skrócie
1. Monokryształy metali, metoda Czochralskiego (w 1918 roku Jan Czochralski był szefem laboratorium metalurgicznego koncernu AEG w Berlinie)
2. Radiomikroskop - też Jan Czochralski (na jego podstawie powstał mikroskop skaningowy jeśli wiesz co to jest w co wątpię....)
3. Kamizelka kuloodporna: Jan Szczepanik i Kazimierz Żegleń
4. Lampa naftowa: Ignacy Łukasiewicz
5. Świetlówka: Stefan Pieńkowski
6. Walkie talkie: Henryk Magnuski
7. Telektroskop: Jan Szczepanik i Julian Ochorowicz (prekursor pierwszego telewizora)
8. Wycieraczki samochodowe: Józef Hofmann
9. Bomba wodorowa: Stanisław Ulam
10. Niebieski laser - wynalazek Instytutu Wysokich Ciśnień PAN (korzysta z niego Blue-ray)
11. Melex - PZL Mielec
12. Peryskop odwracalny - Rudolf Gundlach (łodzie podwodne i czołgi)
13. Ręczny wykrywacz min - Józef Kosecki
14. Skrzydło delta - Kazimierz Siemienowicz
15. Szczepionka przeciw polio - Hilary Koprowski
i wiele innych mniej lub bardziej znanych o których nawet nie słyszaleś- 3 1
-
2023-01-03 16:08
W pytaniu chodziło co zrobiło znanego razem więcej niż 2 polakow, a nie jeden samodzielnie.
- 0 2
-
2022-12-31 10:10
(1)
I to ja mam kompleksy narodowe??
- 16 11
-
2022-12-31 11:43
Tak, masz.
- 8 6
Wszystkie opinie
-
2022-12-31 14:13
Prośba do portalu oraz czytelników (7)
Jak już wspominałam, moi nieżyjący już Rodzice pracowali w GPRD (późniejsza skanska). Tata - Grzegorz T. wyjeżdżał na kontrakt do Libii w latach 76-78, przebywał w miastach: Cyrena, Tobruk, Tripoli, Benghazi, budowa drogi chyba miala nazwe Hadaba-Tarhuna. Mam caly album z tego wyjazdu, a drugi album to wyjazd obojga rodzicow do Iraku (mama Ela T.) w latach 81 - 82. Pobyty w Bagdad, Qurma, Babilon, Samara, Amara, Hatra, przebywali (wg opisów) w Camp "b". Oba albumy mają masę zdjęć z różnymi ludźmi. Na czym polega moja prosba - może jakime trafem ktoś z czytających przebywał w tamtym okresie razem z moimi rodzicami w wymienionych krajach/miastach i ich kojarzy. Mama była laborantka, ale zajmowala sie też różnymi administracyjnymi sprawami, a tata podobno kierownik robót. Może ktoś posiada również fotki, albo ma ciekawe opowieści, to chętnie sie spotkam. Jak wspominałam, rodzice nie żyją (tata od 2001, mama 2017) i chętnie posłucham, poogladam zdjecia i pokaze moje :) pamietam trochę z opowieści, że bylo tam ciężko, żar, pustynne burze, ale ludzie mega ze soba trzymali, spotykali sie, organizowali różne swieta, imieniny...i to tez widać na niektórych zdjęciach.
- 16 0
-
2023-11-20 20:07
Ciekawe czy mój ojciec też jest na tych zdjęciach. Pracował całe życie (do 2000 r) w GPRD, właśnie na Matarni
- 0 0
-
2023-01-01 09:33
Czyżby... (1)
Szykował się zlot "Dzieci GPRD" :)
- 1 0
-
2023-01-03 15:36
byłoby super
- 0 0
-
2023-01-02 20:20
Pracowałam w Lab. Na A w latach 1981-1983 i 1988-1989.Wydaje mi się,że znam osoby,które pracowały w tym czasie co Pani mama w Lab na campie B.Nie wiem jak się z Panią skontaktować.
- 1 0
-
2022-12-31 14:23
Album z laboratorium (1)
Mamy album z Iraku został kupiony przez Pracowników laboratorium Camp B - są podpisy kilku osób. Mama wyjechała przed końcem kontraktu, bo zaszła w ciążę (zostałam poczeta w Iraku hehe) - album podpisany został w czerwcu 82. Tata wrocił do Polski niedługo po Niej.
- 3 0
-
2023-01-01 20:16
napisz do tego Kozłowkiego, albo przez portal do Brancewicza
Powodzenia. Zresztą jest trochę artykułów w internecie na temat Libii i panujących tam obyczajów. Wszystkiego dobrego
- 1 0
-
2022-12-31 15:06
libia
pracowalem na budowie tej drogi hadaba-tarhuna od sierpnia 78.camp byl w polowie odcinka tej drogi.inz kontraktu byl p.waldemar kozlowski
- 7 0
-
2022-12-31 10:35
Moi rodzice byli tam na kontrakcie (3)
w roku na pewno 81, a tata wczesniej byl rowniez w Libii. Pracowali w GPRD na Matarni. Gdy czytam ten artykul i oglqdam film, to aż mam dreszcze, nie spodziewałam sie dzis czegos takiego. Mega zaskoczenie...Rodzice juz nie zyja (przedwcześnie zmarli).
- 24 3
-
2023-11-20 20:03
Mój ojciec też tam był, pewnie się znali
- 0 0
-
2023-01-01 20:17
z tym Kozłowkim się skontaktuj, na pewno znał twoich rodziców i ma namiary do innych załogantów z pustynii
- 2 0
-
2023-01-01 09:25
Po prostu tam była ciężka praca.
Ale potem wczasy w Kamienicy Królewskiej :)
- 1 0
-
2023-05-16 14:36
Ekspressway
Byłem na tej budowie w Faludżi i Ramadi. Trochę lepiej miałem niż ci na 1odcinku. Więcej zieleni w piątek wycieczki do Bagdadu. Zjeździłem cały Irak. Pracę miałem Super na pogotowiu olejowym. Nie wiedziałem co to burza piaskowa ale jak byliśmy na wycieczce na campie 1 to zobaczyłem co to. Autobus nam zasypało ja u nas w największą śnieżycę.
- 0 0
-
2022-12-31 09:30
Europa jest skonczona. (36)
Niestety Zachod juz przepadl, na Wschodzie upadek postepuje. Konflikty wewnetrzne nas niszcza, do tego dochodzi w coraz wiekszym stopniu multikulti. Bardzo jestem ciekaw jak to sie skonczy, byc moze powstanie Alternatywa dla Europy, ale kto wie.
- 42 54
-
2022-12-31 09:42
O znowu (19)
Bzdury socjologia Ala Kaczyński. Weselne kocopoly ze jest mała dzietność bo Polki chleją, to dlaczego gadał bzdury ze rozda się 500 plus i będzie cud demograficzny
Multikulti to akurat nas uratowała, bo po 2014 napływ tanich pracowników ze wschodu opóźnił zapaść demograficzna.- 23 19
-
2023-01-03 21:39
znowu ta teczowa lewacka ideologia głupoty
- 0 0
-
2022-12-31 10:15
Taaaaa (12)
Lepszą POlitykę proponuje Donek Brukselski- przyjmijmy wszystkich jak leci a później zrobi się ich weryfikację. A tu niesPOdzianka - nie chcą wyjeżdżać i wracać do siebie, do pracy się nie kwapią i jeszcze na bakier z prawem. Nie respektują naszych zasad i tworzą zamknięte enklawy gdzie rządzą się swoimi prawami. Niemcy to już wałkowali i do tej pory nie ogarniają. Skoro porównujesz napływ UA z nachodźżcami to jednak lepiej nadal siedźż pod dywanem i sie nie wychylaj.
- 15 18
-
2022-12-31 10:42
Po piewrsze (5)
Donek nigdy czegoś takiego nie proponował a informacje o gettacch to fake newsy
Wyłącz TVP włącz myślenie. Pojedź na zachód przejdź się po tych gettach i zrozumiesz- 16 9
-
2022-12-31 11:11
Pojedź sam i się przekonaj. (4)
Licz się tylko z tym, że możesz nie wrócić w całości Panie Europejczyku Pełną Gębą. I nie tylko tvp ale i tvn w nadmiarze szkodzi. Wyłącz na chwile a sam doświadczysz tego szczególnego uczucia.
- 9 8
-
2023-01-01 10:47
Byłem i nikt mnie nie zaczepiał. (1)
Na tej twojej Zaspie jest bardziej niebezpiecznie.
- 1 2
-
2023-01-01 21:18
Zgasiłeś juz palące sie auta po sylwestrze w niemieckich gettach?
- 2 0
-
2022-12-31 11:31
No byłem bylem zapraszam na spacer (1)
A ty mówiąc ze można stamtąd nie wrócić pokazujesz ze jesteś tylko odbiorca rasistowskiej propagandy. Każda grupę społeczna można dowolnie zohydzić jeśli ma się odpowiedni budżet i chęć przejęcia władzy. Brytyjczyków przekonano ze Polacy to gwałciciele i trzeba zrobić brexit. A ty wierzysz ze Arabowie to gwałciciele bo tobie twoje własne elity narzuciły te narracje
TVN w nadmierne szkodzi ale TVP to kłamstwa fake newsy a do tego złodziejstwo za moje i twoje pieniadze. Symetryzm tutaj jest co najmniej śmieszny.- 7 9
-
2022-12-31 12:12
Dobrze mówisz. Jest taki śmieszny paradoks, że ci co chcą Polski do Polaków, również(ku mojemu zdziwieniu)chcą Anglii dla Polaków.
- 8 4
-
2022-12-31 10:58
(5)
Mówi się szanowny Pan Donald Tusk.
- 7 10
-
2022-12-31 11:10
Chyba złodziej ofe (4)
- 10 7
-
2022-12-31 11:57
(2)
A teraz nie kradną? Wiesz ile psudopqtriotycznych fundacji to zwykłe wałki?
- 5 4
-
2022-12-31 16:39
Kodeks karny.
Art. 304.
Obowiązek zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa.
Na co czekasz?- 6 2
-
2022-12-31 16:33
Bo po co kraść, jak można oficjalnie brać.
Jako rzekła pani szydlowa.
- 5 2
-
2022-12-31 11:46
A to akurat szanowny pan Pinokio
- 6 6
-
2022-12-31 10:07
Błąd większości, w tym i Twój... (4)
Polega na tym, że patrzą krótkoterminowo. We Francji w latach 50 i 60-tych też mówili, że imigracja ich uratowała. Niestety wystaczyło poczekać nawet nie 100 lat, a 50, żeby się przekonać, że jest dokładnie odwrotnie. Przepiękna francuska kultura jest niszczona na naszych oczach. To samo praktycznie w każdym kulturowo zachodnim kraju - od Szwecji po Portugalie. Nie jestem za PiSem, ani za PO, więc zniechęcam do tak prędkiego szufladkowania. Imigracja, która obecnie nas "ratuje" będzie zgubna. Przekonamy się o tym już za 20-30 lat. Ale, jak to się mówi, zasługujemy na to, co tolerujemy. Jeśli ktoś będzie się domagał w polskim urzędzie obsługi po ukraińsku/arabsku, a my to wprowadzimy, to będzie to tylko nasza wina. Także zachęcam do patrzenia wprzód 100 lat, a nie do następnych wyborów
- 23 14
-
2022-12-31 10:40
W jaki sposób jest niszczona? (3)
We Francji pierwsza fala migracji miała miejsce po powstaniu listopadowym a w urzędzie nikt nie mówi tam ani po polsku ani po arabsku. Wiec nikt u nas tez nie będzie mówił po arabsku. Twoje strachy egzystencjalne narodu to typowy słowniczek propagandowy gebelsa lub innego nacjonalistycznego demagoga.
Potomkowie imigrantów z koloni obecnie należą do czołowych francuskich literatów.
Wydaje ci się ze jesteś intelektualista jesteś ćwierć inteligentem. Nie jestem za pisem ani po to nie pogląd tylko okrągłe słówka. Przeciętny obywatel jest w stanie ocenić sytuacje i mądrze wybrać a ty chyba jesteś za głupi żeby mądrze wybrać? Musisz się ukrywać za okrągłymi słówkami.
Jak na razie Francuzi czy Szwedzi maja kilka razy wyższe dochody od Polaków, lepsza medycynę , dłuższe życie a nami rządzą nacjonalistyczni ćwierć inteligenci z horyzontami jak w PRL ( nota Bene bardzo nacjonalistycznym) tacy jak ty- 14 19
-
2022-12-31 13:17
Ukraina Białoruś to nie jest żadne multikulti (1)
to są nasi bracia . Większość Polaków ma jakieś korzenie że wschodem np wszystkie nazwiska na z końcówką 'icz to nazwiska białoruskie Adamowicz Mickiewicz ;-)
Ukraina patrząc po ich historii i walce z ruska agresja zasługuje na najwyższy szacunek- 6 7
-
2022-12-31 18:11
Chciałbym, żeby to była prawda
Ale nawet tak bliskie kulturowo sobie państwa jak Czechy - Słowacja czy Niemcy - Austria nie potrafiły ze sobą istnieć w ramach jednego państwa. Także nie uda się w przypadku Polski i Ukrainy
- 5 1
-
2022-12-31 11:44
Właśnie tak!
- 2 5
-
2022-12-31 11:41
I do tej "skończonej Europy" pół świata ciągnie jak do ziemi obiecanej. (5)
Taka sytuacja
- 7 5
-
2022-12-31 16:54
Do czasu. (4)
Do Rzymu też swego czasu ciągnęło...
- 5 3
-
2022-12-31 18:13
Otóż to. (3)
Kto nie zna historii, jest skazany na jej powtórzenie.
- 2 2
-
2022-12-31 20:17
Historię trzeba znać, ale trzeba żyć dniem dzisiejszym i martwić się o przyszłość, bo na przeszłość nie masz wpływu. (2)
- 1 2
-
2022-12-31 21:54
Co za durny komentarz (1)
Czy z mojej wypowiedzi nie wynika, ze martwie sie o przyszlosc? Po to chce znac historie, zeby uniknac bledow w przyszlosci
- 2 2
-
2023-01-01 09:00
Ale ty żyjesz historią i to nie swoją, więc nie masz przyszłości.
- 0 2
-
2022-12-31 10:29
Europa ? (6)
Może być skończona ,teraz Polska jest Europą i broni wolności,czas zkikwidować unię nierządu.
- 8 15
-
2022-12-31 10:56
Wiemy, wiemy. Wam pisowcom bliżej do Rosji i Białorusi niż UE. (3)
- 13 9
-
2022-12-31 16:51
Przed wojną w Ukrainie (1)
To UE było bliżej do Rosji i Białorusi.
Kto budował Nord Stream 1 i 2?
Kto zasiadał we władzach Gazprom?
Obrócić sprawy o 180 stopni, to zadanie POsłusznych.- 5 3
-
2023-01-01 01:31
tak toczno tow.
- 1 2
-
2022-12-31 11:14
Chyba na odwrót
To Gdańsk tak chętnie przyjmuje bialoruskie firmy, a tuskowe protestują jak ruskim wojewoda nie przedłuża wizy
- 6 3
-
2022-12-31 10:42
(1)
no to bierz widły i leć to zkikwidować - raz na jakiś czas daj znać jak Ci idzie.
- 13 3
-
2022-12-31 11:58
Ale najpierw musi mieć PKS z Kraśnika:) Druga sprawa to czy dolecą do niego ruble z Kremla na bilety, więc może być z tym problem.
- 6 5
-
2022-12-31 10:58
Tylko Europa zachodnia
ma spory problem.
Nas to ominie za mały socjal i trzeba pracować.- 6 3
-
2022-12-31 10:57
Co ma te prawackie spojrzenie na świat do tematu budowy autostrady? XD
- 8 5
-
2022-12-31 10:55
A tobie co się przypomniało? Obudziłeś się z drzemki podczas Wiadomości czy co?
- 7 3
-
2022-12-31 09:11
Opinia wyróżniona
(20)
Znajomy pracował na tej budowie. Trochę mi opowiadał o rzeczach, która w naszym siermiężnym prylu były zupełną egzotyką. A konretnie: o precyzyjnym i dalekosiężnym planowaniu. Budowali w sercu pustyni olbrzymi węzeł drogowy połączony zupełnie z niczym. Bo w planach, za np. 15 lat będzie tu szła druga nitka. Zatem od razu węzeł - po co później przebudowywać istniejącą drogę?
Nie wspominając o jakości i solidności samych prac, których np. szkopy mogłyby się od nas uczyć. Irakijczycy zresztą bardzo wysoko cenili Polaków. Po obaleniu Saddama i włączeniu się naszych żołnierzy w nie naszą wojną cały ten dorobek został niestety zaprzepaszczony.- 82 20
-
2022-12-31 09:45
Jo jo szkopy się mogły od nas uczyc (10)
Autostradę zaprojektowali Niemcy. A my tam pojechaliśmy jako wyrobnicy. Lepiej lecz swoje kompleksy narodowe sukcesami życiowymi a nie komentarzami w sieci.
Chciałbym coś zobaczyć kiedyś zaprojektowane przez Polaków a zbudowane przez niemcow- 36 13
-
2022-12-31 11:53
"Chciałbym coś zobaczyć kiedyś zaprojektowane przez Polaków a zbudowane przez niemcow" (4)
Nie ma sprawy - lampa naftowa i pierwsza na świecie rafineria ropy naftowej. Jest tego znacznie więcej...ale kogo tam obchodzą sukcesy jakiejś tam Polski, kiedy wchodzi się w tyłek wielkich Niemiec...
- 21 8
-
2022-12-31 22:59
Dodaj jeszcze do tego spinacz biurowy i to pomału zbliżamy się do końca przełomowych wynalazków tego narodu. (2)
- 10 5
-
2023-01-02 12:22
nie znasz nawet historii (1)
pytanie czy wynika to z lenistwa czy po prostu z głupoty ?
W skrócie
1. Monokryształy metali, metoda Czochralskiego (w 1918 roku Jan Czochralski był szefem laboratorium metalurgicznego koncernu AEG w Berlinie)
2. Radiomikroskop - też Jan Czochralski (na jego podstawie powstał mikroskop skaningowy jeśli wiesz co to jest w co wątpię....)
3. Kamizelka kuloodporna: Jan Szczepanik i Kazimierz Żegleń
4. Lampa naftowa: Ignacy Łukasiewicz
5. Świetlówka: Stefan Pieńkowski
6. Walkie talkie: Henryk Magnuski
7. Telektroskop: Jan Szczepanik i Julian Ochorowicz (prekursor pierwszego telewizora)
8. Wycieraczki samochodowe: Józef Hofmann
9. Bomba wodorowa: Stanisław Ulam
10. Niebieski laser - wynalazek Instytutu Wysokich Ciśnień PAN (korzysta z niego Blue-ray)
11. Melex - PZL Mielec
12. Peryskop odwracalny - Rudolf Gundlach (łodzie podwodne i czołgi)
13. Ręczny wykrywacz min - Józef Kosecki
14. Skrzydło delta - Kazimierz Siemienowicz
15. Szczepionka przeciw polio - Hilary Koprowski
i wiele innych mniej lub bardziej znanych o których nawet nie słyszaleś- 3 1
-
2023-01-03 16:08
W pytaniu chodziło co zrobiło znanego razem więcej niż 2 polakow, a nie jeden samodzielnie.
- 0 2
-
2023-01-01 17:10
Wynalazki.
I nasza myśl techniczna zakończyła się na tym kopciuchu.
- 1 2
-
2022-12-31 19:15
(1)
myśmy Niemcom nawet Enigmę rozgryźli, więc kto jest de best?
- 8 4
-
2022-12-31 22:56
Rozgryźliśmy, to Niemcy zmienili układ wałków i dopiero po 10 latach Turning się z tym uporał, więc nie dodawał bym sobie.
- 6 3
-
2022-12-31 21:11
Eeeee, ty tak serio? Szanowni czytający nie powinni tego brać do siebie
- 0 0
-
2022-12-31 10:10
(1)
I to ja mam kompleksy narodowe??
- 16 11
-
2022-12-31 11:43
Tak, masz.
- 8 6
-
2022-12-31 11:34
Nieprawda, Polska - jak Budimex - budowała w Iraku i schrony podziemne betonowe (7)
Po czym po 1989 przed Pustynną Burzą polscy oficjele wszystkie dane sprzedali USA w zamian za garść dolarów i obietnice wsparcia w dalszych karierach przez ambasadę USA w Warszawie. Przecież jeszcze się na dodatek w polskich mediach tym przechwalali po 1990. Br(dzisz o wejściu polskich żołnierzy do Iraku, gdy tymczasem to tamto postępowanie u wpływowych Irakijczyków kilkanaście lat potem przekreśliło szanse na lukratywne kontrakty po 2004r. "Bardzo dobrze wam płaciliśmy, a wy nas zdr adziliście Amerykanom, daliście im wszystko na tacy". Lista obiektów irackich przekazana z Polski była jedną list celów dla lotnictwa USA na początku 1991.
- 19 4
-
2022-12-31 11:55
(2)
Nie lubiłem Saddama (w końcu to dyktator), ale masz rację. Sprzedaliśmy drażliwe informacje za marna garść srebrników.
- 18 6
-
2022-12-31 21:45
Saddam przez wiele lat był głównym sojusznikiem USA (1)
np. w wojnie z Iranem. Jest wiele zdjęć Busha, jak jeszcze szefował CIA, z Saddamem na wesoło.
A Talibów stworzył w Pakistanie, niejaki Brzeziński. Zbigniew.- 5 3
-
2023-01-03 16:02
Dokladnie. Brzezinski stworzyl taibow z gliny.
- 1 1
-
2022-12-31 19:17
(2)
To się zgadza, aczkolwiek po zakończonej wojnie, Irakijczycy nie powinni mieć nic do gadania odnośnie tych "lukratywnych kontraktów". W końcu oni zostali pokonani, Amerykanie powinni byli dać nam to, co nam się należało. A jeśli akurat byli opozycją przeciwko Saddamowi, to ich przeciwnik został dzięki nam pokonany, a oni doszli do władzy.
- 3 2
-
2022-12-31 21:47
USA do tej pory morduje Irakijczyków, spora część kraju jest okupowana, tak jak Syria, do dziś (1)
do tej wyruchali "na przyjaźni" irackich Kurdów. Mówię o Waszyngtonie.
- 4 2
-
2023-01-01 03:25
usy zrabowaly bezcenne zbiory mezopotamskie muzeum narodowego gromadzone od poczatku xx-w
- 3 1
-
2023-01-01 01:08
tak toczno tawariszcz palkownik
- 2 1
-
2022-12-31 21:42
Nie wiem jak ty, ale na wiem, że jak budowali Armii Krajowej to wszystko było zaplanowane, łacznie z tramwajem
i terenowo i funkcjonalnie na wiele lat w przód. Plany przestrzenne, obalił w iiirp... miller, co było jego największą zbrodnią, oprócz torturowania Arabów na Mazurach.
- 3 1
-
2023-01-01 12:28
Super poligon (1)
Kadra inżynierska i nie tylko to w większości agenci SB i czy zarządu ii sg lwp. nikt za darmo tam nie jechał. Oprócz oczywiście kwalifikacji podpisywano lojalki. No i jak to w Polsce bywało i jest trzeba było mieć znajomosci.
- 1 6
-
2023-01-02 20:30
Co Pan wypisuje za bzdury.Pracowałam na tej budowie w laboratorium 2 razy po dwa lata.Nigdy nie należałam do partii i nie miałam znajomości.Trzeba było być dobrym w swoim zawodzie.
- 0 0
-
2022-12-31 09:05
Ktoś wie jak ta droga ma się dzisiaj? Przetrwała? (4)
- 17 3
-
2023-01-02 20:11
Pracowałam na tej budowie.Oglądałam film w tv i jest na YouTube "Taksówką przez Irak"Są tam fragmenty przejazdu autostradą bez
- 0 0
-
2022-12-31 12:42
Drogą przetrwała (2)
Ale wiele obiektów takich jak mosty czy wiadukty zostały zniszczone podczas walk.
- 7 0
-
2022-12-31 21:28
zniszczył je Bush (1)
Bush 1 i Busha 2, przy okazji rozwalili cały kraj, spowodowali śmierć ponad miliona ludzi i "urżnęli" PKB Iraku o pond 50%. Libia ma dziś mniejsze PKB niż przed "rewolucją" o procent 75.
- 3 3
-
2023-01-01 01:13
to hamerykanski imperializm zeby zrobic na zlosc tow. pitinowi tak zrobil zal tow.
- 3 0
-
2022-12-31 09:58
Opinia wyróżniona
zarobki i inne okoliczności przyrody.. (19)
140 dinarów x 3,21 = 450 dolarów
Wówczas w PRL pensja to ok 10-20 dolarów
Ludzie -nie mając wówczas możliwości wyjazdu za żelazną kurtynę - pokroić by się dali za taką kasę.
Z minusów:
-pogoda,
-język i miejscowe obyczaje,
-brak alko
-religia.
O tym "szanowaniu Polaków" to takie miejskie legendy są. Na Politechnice Gdańskiej (Wydziały Mechaniczny i Technologiczny) w tym czasie studiowało wielu irakijczyków którzy jak tylko mogli dawali nogę do Niemiec.
W Iraku budowało wiele firm z całego świata w tym wyspecjalizowane firmy z np Australii z pracownikami z Malezji-którzy nie pierwszy taki kontrakt wykonywali.
A w filmie czuć PRL - np. wyliczenia ile to sprzęt pali codziennie paliwa - które w owym czasie bylo w Iraku tańsze niż woda do picia, albo wymienianie jakich marek są ciężarówki? kogo to w kontrakcie obchodzi? ale na człowieku z PRL miało to zrobić piorunujące wrażenie "co to Polak potrafi"- 70 11
-
2022-12-31 18:47
(2)
W tamtych czasach zabil bym za taka robote.
- 7 1
-
2022-12-31 21:36
mój ojciec, też inżynier z doświadczeniem na najważniejszych budowach w kraju, się nie dostał (1)
nie on jeden, zawsze trzeba było umieć się ustawić, nawet na Irak
- 5 1
-
2023-01-02 12:04
musiałeś znać kogo trzeba lub być pociotkiem kogo trzeba
to samo w mediach przy wyjazdach zagranicznych wtedy. To nie był okres, że miałeś ofertę i jechałeś. Władza musiała dać ci najpierw kwity na to.
- 3 0
-
2023-01-01 09:15
Możliwość wymiany 70% z tych 140 dinarow (2)
A więc ok.100, czyli 320 dolarów. Średnia pensja u nas to wtedy 40 dolarów. Takie małe uściślenie
- 2 0
-
2023-01-01 16:35
przebijam... srednia pensja roboltnika ... 25-30 USD max... (1)
- 1 0
-
2023-01-01 21:47
robola
ale robole często zarabiali więcej niż ich kierownicy. To jest fakt.
- 0 0
-
2022-12-31 22:29
(1)
Pogoda? Fakt latem gorąc, ale praca w terenie była podzielona na wiele przerw, nikt od upału nie umarł. Jeżeli byłeś np w Mosulu, to zimy miałeś gorsze niż w PL. Język? Większość Irakijczyków mówiła po angielsku, bo jako były mandat brytyjski uczyli się go już od rodziców. To nasi robotnicy musieli się dużo namachać rączkami. Obyczaje? No cóż, obecny Dubaj to nie był, ale również nie jakiś Pakistan, czy Bangladesz. Można było się łatwo dostosować, nawet do ichniejszego stylu jazdy samochodem (paliwo rzeczywiście było bardzo tanie, osobowych diesli nie widziałem). Poza tym miejscowi byli bardzo przyjaźnie nastawieni do białych. Do tego toczyła się wtedy wojna miedzy dwoma dyktaturami, więc oprócz policji i wojska na ulicach było też dużo tajniaków, którzy jednym syknięciem oczyszczali atmosferę. Brak alko? Nie bądź śmieszny. Irak to nie Kuwejt, gdzie wtedy wwóz jakiegokolwiek alku był zabroniony. Alkohol można było bez problemu kupić w kantynach, był też w lepszych restauracjach i barach hotelowych. Istniał czarny rynek, gdzie dominowała whisky, ale nasi z 5 litrowych puszek po mleku w proszku NIDO, gumowych wężyków i słoików robili maszynki do pędzenia i upijali się do upadłego. Sprzedawali je Arabom, wraz z instrukcją jak i co z tym robić. Religia? Irak był państwem świeckim, gdzie te sprawy były załatwiane wewnątrz meczetów, czy kościołów, które z resztą też tam były. Jeżeli nie byłeś muzułmaninem, nic nie musiałeś. Także nikogo na wyjazd na dobry kontrakt namawiać wtedy długo nie trzeba było. Dlatego oprócz aspektu finansowego doświadczenie, jakie kadra inżynierska wyniosła z pracy na tamtym rynku, poparta codzienną współpracą z nIemieckimi, czy brytyjskimi inżynierami, wycieczki po Iraku i okolicznych państwach, było nauką na wagę złota. W PL był stan wojenny, a tam można było chodzić na ulicy w koszulce z napisem Solidarność. Oczywiście, jak szedłeś bez zakładowej konfitury moczymordy.
- 12 1
-
2023-01-01 01:02
mielismy w Libii taki przypadek ze Nasi nauczyli sie robic czopki z akoholem do czasu kiedy taki jedny zabil samochodem ludzi nie Nasz a lokals i koniec w bengazi
- 2 1
-
2022-12-31 19:04
(1)
Alkoholu to akurat nie brakowało
- 12 0
-
2023-01-01 00:57
A jak walil drozdzami robilo sie najlepszy na mandarynkach
- 2 0
-
2022-12-31 11:43
Jeszcze jeden minus był. (1)
Brak kobiet. Poza nielicznymi wyjątkami typu małżeństwa pracujące razem.
I weź tu siedź tyle czasu na kontrakcie...- 9 4
-
2023-01-01 00:55
bo kobieta w tym klimacie i religii kosztowala 10000 dinarow i wez tu zadzialaj mam na mysli posag dla feministek.
- 3 1
-
2022-12-31 22:26
alko tam nie brakowało
- 4 0
-
2022-12-31 10:43
Bo n iby zaklamana religia w polsce lepsza? (3)
- 11 19
-
2022-12-31 19:15
Tutaj nikt nie obcina głowy (1)
W imię Boga
- 8 3
-
2022-12-31 21:34
za Saddama też nikt nie obcinał
ISIS to twór CIA, Talibowie to twór Zbigniewa Brzezińskiego, dosłownie.
Zresztą Saddam też był CIA, Saddam nawet kiedyś zatopił amerykański statek i się z tego wyłgał w Ameryce. Ale pod koniec Zimnej Wojny Bush zdradził swojego wiernego przyjaciela.- 6 4
-
2022-12-31 12:18
"Bo n iby zaklamana religia w polsce lepsza?"
Widzę, że nie załapałeś przekazu:
religia z zupełnie innym przekazem.
Nie chwalę ani nie ganię tutaj żadnej - po prostu inna.
BTW:
Polska piszemy z dużej litery. Dziękuje.- 23 2
-
2022-12-31 21:32
Alk był - samogon, robili na potęgę
Irak za Saddama był w programowo świecki. To Bushowie wzniecili tam wojny religijne na ponad milion trupów
- 4 3
-
2022-12-31 19:14
Lepiej niech tutaj zbudują
Chociaż kilometr niezniszczalnej autostrady
- 7 3
-
2022-12-31 18:52
(1)
Dobry menadżer, szef calej budowy od 1983/84. Niestety, słynął z "nienajlepszego" traktowania pracowników fizycznych, stosował inne kryteria ich traktowania niż swoich kolegów z kadry technicznej.
- 3 1
-
2023-01-02 11:27
libia
jest takie powiedzenie.kto ma miekkie serce to ma twarda d. itak bylo w tym przypadky
- 0 0
-
2023-01-01 22:51
Irak,
Mój ojciec pracował przy budowie tej autostrady ,wyjechał jak się urodziłem wrocil po roku czasu. Taki dromex w takiej temperaturze budował drogi a teraz w naszym kraju budują obcy i to marnie za gruba kasę, Amber one, właściciel żyd, zbiera z bramek kasę I jeszcze dostaje kilkaset milionów o państwa dotacji
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.